-
21 kwietnia 2022
Kiedy twoje dziecko nie chce czytać i ma problemy z pisaniem, nie zawsze jest to wynik niechęci do tych czynności - problem może leżeć w innym miejscu. Powodem takiego zachowania mogą być zaburzenia, z którymi boryka się pociecha. Dysleksja, bo o niej mowa, dotyka prawie 12% uczniów, a zdiagnozowanie jej to pierwszy krok do zwiększenia komfortu życia naszego dziecka teraz i w przyszłości.
Dysleksja to trudności w nauce czytania i pisania, które utrzymują się pomimo stosowania takich samych metod edukacyjnych i wzrastania w porównywalnych warunkach środowiskowych, jak inne dzieci. Diagnoza zaburzenia pada wtedy, gdy dziecko ma problemy z nabywaniem umiejętności szkolnych i nie jest to związane ani z niepełnosprawnością intelektualną, zaniedbaniami środowiskowymi, ani z wadami zmysłów, takimi jak niedowidzenie czy niedosłuch. Pierwsze objawy zaburzenia mogą być widoczne już w niemowlęctwie, ale najczęściej problem zostaje uchwycony dopiero u trzecio i czwartoklasistów.
Obecnie wskazuje się dwie główne przyczyny dysleksji. Jedna z nich to uwarunkowania genetyczne. Badania prowadzone w krajach skandynawskich w latach 50. dowiodły, że dysleksja jest sprzężona z genem „Y”, który decyduje o płci męskiej. W związku z tym jest przekazywana z pokolenia na pokolenie po linii męskiej, dlatego wśród dzieci cierpiących na to zaburzenie mamy cztery razy więcej chłopców niż dziewczynek. Przyjmuje się, że dziedziczone uwarunkowania dotyczą 20 - 30% dzieci dyslektycznych. Badania dotyczące wpływu genów na dysleksję nadal są prowadzone, ponieważ mechanizm przenoszenia tych zaburzeń jest nieznany.
Jako drugą przyczynę podaje się mikrouszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, które dziecko może nabyć w różnych okresach rozwoju, przede wszystkim w okresie okołoporodowym. Do prawdopodobnych przyczyn można zaliczyć zbyt długi lub zbyt szybki poród, niedotlenienie lub silną żółtaczkę poporodową. Najnowsze badania wiążą dysleksję z defektem kory mózgowej, która jest odpowiedzialna za myślenie i mówienie.
Często terminem tym zbiorowo określa się wszystkie rodzaje trudności w nauce jakie mogą wystąpić u dziecka. W tym kontekście dysleksję dzielimy na:
Dysleksję w węższym tego słowa znaczeniu, czyli problemy z czytaniem.
Hiperdysleksję, czyli czytanie bez zrozumienia treści.
Dysortografię, czyli trudności w pisaniu przejawiające się popełnianiem błędów mimo znajomości zasad ortograficznych.
Dysgrafię, czyli zniekształcanie liter, niedokładność w pisaniu, często określane jako brzydki, niechlujny charakter pisma.
Dyskalkulię, czyli nieumiejętność rozwiązywania podstawowych zadań matematycznych.
Dysfonię, czyli ciche, niewyraźne mówienie.
Dysleksję najczęściej zauważa się już u kilkulatków, w pierwszych latach nauki szkolnej. Co powinno zwrócić twoją uwagę? Niepokojącym sygnałem jest mylenie podobnych do siebie liter, na przykład b-p, d-b lub m-n. Częstym problemem u dzieci z dysleksją jest błędne przepisywanie z tablicy lub książki i brak umiejętności zapisywania wyrazów ze słuchu. Charakterystyczne jest również opuszczanie liter lub ich drobnych elementów, jak ogonki czy kropki, a także przestawianie szyku zdania i zamiana wyrazów miejscami. Sygnałem ostrzegawczym jest także częste popełnianie błędów ortograficznych, bardzo powolne pisanie i kreślenie nieforemnych, niezgrabnych liter. Dyslektycy nie potrafią również dostrzec szczegółów, które różnią podobne ilustracje. Czytają bardzo wolno i niepewnie, sylabizując, lub czytają bardzo szybko, ale nie rozumieją sensu przeczytanego tekstu. Dzieci cierpiące na to zaburzenie mają trudność ze skupieniem uwagi, często mają obniżoną sprawność motoryczną i unikają zajęć ruchowych. Mają problemy z nauką na pamięć, np. wiersza czy tabliczki mnożenia. Przejawiają również problemy z orientacją kierunkową - prawo-lewo, co często przejawia się niechęcią do geografii czy geometrii.
Co ciekawe, specjaliści twierdzą, że niektóre zachowania dzieci już w niemowlęctwie mogą wskazywać na to, że dziecko znajduje się w grupie ryzyka. Jakie zachowania są niepokojące?
Przede wszystkim pamiętaj o tym, żeby nie wyciągać pochopnych wniosków. Wymienione problemy nie zawsze oznaczają dysleksję. Jeśli zauważysz niepokojące symptomy, skonsultuj się z nauczycielami w szkole dziecka lub zapisz je na wizytę do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Specjaliści wykonają odpowiednie testy i wskażą metody działania.
Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją mają w szkole specjalne prawa i przywileje. Należą do nich między innymi stosowanie specjalnych metod nauczania i dostosowywanie wymagań stawianych przez nauczycieli do możliwości i potrzeb dziecka, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyslektycy są objęci stałą opieką specjalistów (pedagogów, psychologów i logopedów). Mogą uczestniczyć w indywidualnych lub grupowych zajęciach kompensacyjnych. Mają prawo do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego, jeśli poradnia, w której podejmują terapię, tak zdecyduje.
Uczniowie zmagający się z dysleksją mają także szczególne przywileje podczas egzaminów. Przysługuje im wydłużony czas na wykonanie zadań, a w przypadku trudności z czytaniem i pisaniem, podczas egzaminu towarzyszy im nauczyciel wspomagający. Osoby, które mają adekwatną opinię z poradni piszą egzamin w osobnym pomieszczeniu, a ich arkusze egzaminacyjne są dostosowane do ich potrzeb - mają odpowiednią czcionkę i układ graficzny. Dyslektycy, jeśli zechcą, mogą także pisać swoje prace na komputerze zamiast odręcznie.
Działania, które są podejmowane w ramach terapii, powinny być stosowane zarówno w szkole, w domu, jak i w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku dysleksji terapia ma charakter ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych. Polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji przy jednoczesnym stymulowaniu pozostałych. Poza usprawnianiem każdej funkcji z osobna, ważne jest także ćwiczenie ich koordynacji za pomocą metod rehabilitacji psychomotorycznej.
Pierwszy etap terapii to próba zniwelowania napięcia oraz lęków, które związane są z dotychczasowym, negatywnym doświadczeniem dziecka np. z niepowodzeniami w zakresie czytania czy pisania. Podjęta zostaje próba zmiany niechętnej postawy dziecka oraz wzbudzenie motywacji do ćwiczeń, a także przywrócenie mu wiary w swoje możliwości. Drugi etap to wykonywanie ćwiczeń, które mają usprawnić konkretne umiejętności, w zależności od rodzaju zaburzenia.
Oczywiście, rodzajów terapii dla dzieci z zaburzeniami dysleksji jest wiele i należy dostosowywać je do wieku, charakteru zaburzenia, jego skali oraz do wielu innych czynników. Należy pamiętać, że terapia dziecka jest procesem długofalowym i jej powodzenie zależy od wielu uwarunkowań - poziomu inteligencji, umiejętności radzenia sobie z trudnościami, wsparcia otoczenia i wielu innych. Praca terapeutyczna to nie korepetycje czy dodatkowe lekcje - musi angażować możliwie najwięcej zmysłów i narządów, emocje i uczucia, czyli oddziaływać na dziecko wielotorowo. W takim przypadku będzie najbardziej skuteczna. Bardzo ważny jest również wiek - im wcześniej zacznie się terapię, tym lepiej, dlatego tak ważna jest obserwacja dziecka. Jako rodzic musisz również pamiętać by nie porównywać dyslektycznego dziecka z rówieśnikami, którzy osiągają lepsze wyniki w nauce. Takie zachowanie zamiast motywować, podcina mu skrzydła… Pamiętaj o tym, że jeden z najważniejszych czynników wpływających na skuteczność terapii to wspierające otoczenie - zarówno w domu, szkole, jak i w kontakcie z terapeutą.
Masaż hawajski - uzdrowienie ciała i ducha
23 maja 2022Zadbaj o siebie na wiosnę – 5 sposobów na relaks i bioregenerację
8 maja 2022Czy twoje dziecko ma dysleksję?
21 kwietnia 2022Mediacje rozmowy kontrolowane
7 kwietnia 2022Psycholog radzi: jak pokonać stres?
30 marca 2022Nauka rozmowy
16 marca 2022Pomoc psychologiczna w kryzysie – pomagamy Ukrainie zacząć od nowa
9 marca 2022Samotność w sieci - jak Internet wpływa na najmłodszych
28 lutego 2022Zadbaj o odporność swojego organizmu
25 stycznia 2022Dla kogo kinesiotaping?
6 stycznia 2022Skuteczne sposoby na spuchnięte nogi
2 grudnia 2021Covid i co dalej? Jak walczyć z powikłaniami covidowymi?
14 listopada 2021Sprawdzone sposoby na jesienne zmęczenie i chandrę
10 listopada 2021Ozonoterapia - kiedy inne metody zawodzą
2 października 2021Wszechmocny laser
2 września 2021Dotleń się! Dlaczego warto skorzystać z komory hiperbarycznej?
10 sierpnia 2021Dobroczynne zimno - dlaczego ludzie boją się krioterapii?
26 lipca 2021Osteoporoza - istota choroby i profilaktyka
14 stycznia 2021Uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego
7 stycznia 2021Otyłość a zabiegi Odnovy
29 grudnia 2020Zespół mięśnia gruszkowatego
15 grudnia 2020Alternatywne i skuteczne leczenie zaparć
1 grudnia 2020Niedotlenienie organizmu
17 listopada 2020Jak aktywnie redukować stres i jednocześnie odbudować więzi rodzinne
30 października 2020Rehabilitacja a fizjoterapia
23 października 2020Łuszczyca - trudna choroba
16 października 2020Umów wizytę.
Oferujemy pomoc psychologiczną, zabiegi regenerujące i kojące.