Uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego

Zbliża się zima, stoki zostają otwarte pomimo pandemii i pewnie dużo osób szykuje się na zimowe szaleństwo. Chciałabym poruszyć bardzo ważny temat z tym związany a mianowicie uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego, które w większości przypadków pojawia się podczas uprawiania sportu, jakim jest narciarstwo.

Mechanizm uszkodzenia wynika z urazu, gdy podudzie zrotowane jest do wewnątrz przy ustabilizowanej stopie. Innym mechanizmem jest sytuacja, gdy kolano jest wyprostowane, stopa znajduje się na podłożu oraz dojdzie do bezpośredniego uderzenia z boku, w wyniku czego dochodzi do zerwania więzadła krzyżowego przedniego (często uszkodzeniu ulega również więzadło poboczne piszczelowe i łąkotka przyśrodkowa)

Bezpośrednio po urazie odczuwamy bardzo silny ból, który dosyć szybko ustępuje. W ciągu 24 godzin kolano może opuchnąć, co świadczyć będzie o wystąpieniu krwiaka wewnątrz stawu. Często pacjenci zgłaszają również słyszalny „trzask” w stawie, jakby coś się rozerwało. Pierwsze kroki po urazie zwykle są bolesne i w zależności od stopnia uszkodzenia może występować objaw „uciekania” kolana, czyli niestabilność w płaszczyźnie strzałkowej. Przy niewielkim urazie, gdy włókna uszkodzone są jedynie częściowo, objaw ten nie będzie występował.

W badaniu fizykalnym za pomocą testów klinicznych lekarz lub fizjoterapeuta oceni wydolność więzadła oraz innych struktur badanego kolana. Pośród badań obrazowych wykonuje się RTG celem wykluczenia złamania towarzyszącego urazowi oraz rezonans magnetyczny do szczegółowej oceny innych struktur stawu kolanowego.

Jeśli nie występują objawy niestabilności stawu kolanowego, to stosowane jest leczenie zachowawcze poprzez unieruchomienie kończyny w ortezie na czas gojenia się tkanek. Następnie pod kontrolą fizjoterapeuty rozpoczyna się proces przywracania zakresu ruchomości w stawie oraz siły mięśniowej. Na tym etapie bardzo pomocna jest również fizykoterapia np. pole magnetyczne, laser czy krioterapia.

U osób młodych, aktywnych sportowo, gdy występuje niestabilność, stosowane jest leczenie operacyjne. Polega ono na artroskopowej rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego. Przeszczep pobierany jest zwykle z grupy kulszowo-goleniowej lub więzadła właściwego rzepki. Gdy przeszczep jest niemożliwy, stosuje się sztuczne więzadło.

“Jeśli znajdziecie się już na stoku, nie zapomnijcie oczywiście o porządnej rozgrzewce przed jazdą na nartach, czyli rozgrzaniu wszystkich stawów oraz ćwiczeniach rozciągających. To pozwoli wam znacznie zmniejszyć ryzyko uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego.“

Proces rehabilitacji rozpoczyna się jeszcze przed zabiegiem operacyjnym. Na tym etapie jej celem jest działanie przeciwobrzękowe, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Czas trwania pełnego procesu rekonwalescencji po zabiegu operacyjnym najczęściej jest to okres od 6 do 9 miesięcy. W tym czasie wprowadzane są ćwiczenia mające na celu przywrócenie prawidłowego zakresu ruchomości w stawie, głównie pełnego wyprostu, i ćwiczenia siły mięśniowej – przede wszystkim ćwiczenia izometryczne mięśnia czworogłowego, ćwiczenia czucia głębokiego na stabilnych i niestabilnych podłożach oraz ćwiczenia rozciągające określone grupy mięśniowe. Stosowane są również zabiegi z zakresu fizykoterapii, takie jak pole magnetyczne, laser, krioterapia, elektrostymulacja mięśnia czworogłowego czy kinesiotaping.

Pamiętajcie więc, żeby uniknąć przykrych i bolesnych urazów stawów kolanowych ważna jest regularna aktywność fizyczna. Warto też rozpocząć przygotowania do sezonu narciarskiego najpóźniej na miesiąc a najlepiej na sześć tygodni przed planowanym wyjazdem. Kondycję swoją można poprawić na wiele sposobów np; jogging, jazda na rowerze, jazda na rolkach, która w dużym stopniu przypomina jazdę na nartach. Jeśli pogoda nie sprzyja polecam trening na bieżni, wioślarz, stepper czy po prostu rower stacjonarny.

Jeśli znajdziecie się już na stoku, nie zapomnijcie oczywiście o porządnej rozgrzewce przed jazdą na nartach, czyli rozgrzaniu wszystkich stawów oraz ćwiczeniach rozciągających. To pozwoli wam znacznie zmniejszyć ryzyko uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego.

Moja propozycja kilku ćwiczeń, dzięki którym wejdziecie w sezon gładko i przyjemnie, a wasze stawy nie będą krzyczeć ‘’pomocy’’ po pierwszym dniu jazdy! Ćwiczenia wykonujemy w 3 seriach po 15-20 powtórzeń:

  • - Wypychanie bioder w leżeniu na plecach
  • - Wznosy bioder bokiem w podporze na przedramieniu- dwie strony
  • - Przysiady ze wspięciem na palce
  • - Wykroki z podskokiem
  • - Przeskoki jednonóż bokiem naprzemiennie w jedna i w drugą stronę
  • - Zatrzymany przysiad z wyskokiem w górę

Bezpiecznego szusowania :-)

Logo Odnova dla Ciebie
BĄDŹMY W KONTAKCIE
recepcja@odnova-dlaciebie.pl+48 786 019 808 REJESTRACJA ON-LINE