plecy kobiety - ostoperoza - istota choroby i profilaktyka

Osteoporoza - istota choroby i profilaktyka

Osteoporoza jest układową chorobą szkieletu, charakteryzującą się niską masą i obniżoną jakością tkanki kostnej, co prowadzi do zwiększonej łamliwości kości. Zwykle choroba ta pozostaje bardzo długo bezobjawowa, a jej pierwszym symptomem jest złamanie niskoenergetyczne czy inaczej osteoporotyczne. Złamanie występuje pod wpływem niewielkiego wysiłku, podczas którego nie powinno dojść do uszczerbku u osoby zdrowej. Osteoporoza dotyka głównie kobiety w okresie postmenopauzalnym oraz mężczyzn w starszym wieku. Szacuje się, że na świecie co trzecia kobieta i co piąty mężczyzna po 50 roku życia doświadczają złamań osteoporotycznych. W Polsce choroba ta dotyka blisko 2 miliony osób po 50 roku życia.

Osteoporozie czasem towarzyszą ostre bóle kręgosłupa, ale nie zawsze. Często tylko stopniowo zmienia się sylwetka, ubywa wzrostu. Progresja osteoporozy postępuje z wiekiem.

Wyróżniamy dwa typy osteoporozy:

  • Typ A – zwykle występuje u osób ok. 70 – 75 roku życia., cechuje się obniżoną gęstością mineralną kości, a złamania najczęściej lokalizują się w kręgosłupie i bliższym odcinku kości udowej.
  • Typ B – charakteryzuje się obniżona jakością kości, przy zachowanej prawidłowej lub nieco obniżonej ich gęstości, zwykle objawia się między 55 a 65 rokiem życia i przypomina osteoporozę postmenopauzalną. W tym typie złamania najczęściej dotyczą nadgarstka i kręgów.

“Siedzący tryb życia i złe nawyki posturalne zwiększają ryzyko osteoporozy. Nasze kości powinny regularnie pracować, w przeciwnym razie będą ulegały niszczeniu, podobnie jak mięśnie, których się nie używa.“

Aktywność fizyczna obniża ryzyko złamania

Aby kości zachowały swoją wytrzymałość, potrzebują różnorodnych krótkich, ale częstych obciążeń. Aktywność fizyczna obniża ryzyko złamania dzięki zwiększeniu mineralnej gęstości kości oraz zwiększeniu poczucia równowagi.

Nasze kości lubią sport. Ćwiczenia wytrzymałościowe, takie jak pływanie lub jazda na rowerze, są doskonałą formą treningu, niestety, nie poprawiają stanu kości, dlatego zadbaj o odpowiednią ilość witaminy D3, najlepiej ze słońca, pamiętaj o ruchu i zbilansowanym żywieniu. Staraj się rezygnować z używek.

Ponadto, zaleca się utrzymanie wysokiego spożycia w codziennej diecie:

  • - wapnia (ok. 1200 mg/dobę),
  • - białka (1,2 g/kg m.c./dobę),
  • - magnezu (>300 mg/dobę),
  • - potasu (ok. 3500 mg/dobę).

Wskazania dla osób z ostoperozą

U osób ze stwierdzoną osteoporozą wskazany jest dziarski marsz, ćwiczenia izometryczne, taniec, wchodzenie po schodach, aquareobik, w zależności od indywidualnych możliwości i preferencji. W celu przeciwdziałania upadkom zaleca się również trening równoważny o stopniu trudności dostosowanym do stanu funkcjonalnego pod okiem fizjoterapeuty. Zadowalające wyniki poprawy parametrów gęstości kości można również uzyskać poprzez regularną praktykę jogi. Niewskazany jest natomiast brak ruchu i oszczędzający tryb życia, które pomimo ograniczania ryzyka upadków, przyczyniają się do wypłukiwania wapnia ze szkieletu.

Profilaktyka

Aby uniknąć osteoporozy, należy pamiętać o profilaktyce w postaci zbilansowanej diety i ruchu. Jeśli natomiast chorujemy na osteoporozę, powinniśmy stosować wszystkie zalecenia fizjoterapeuty i lekarza. Dzięki temu unikniemy dalszego postępowania choroby.

Logo Odnova dla Ciebie
BĄDŹMY W KONTAKCIE
recepcja@odnova-dlaciebie.pl+48 786 019 808REJESTRACJA ON-LINE